جــغـــرافــــیـای ایـــــــران پـــــایــه دهــــــم

لشکریانش که دلتنگ بخارا شده بودند به رودکی که در آن زمان نزد امیرمحتشم و مقبول القول بود روی آورده و به او گفتند اگر هنری بورزد و شاه را به بازگشت به بخارا ترغیب کند پنجاه هزار درم به او پاداش میدهند. او خود گفتهاست: «مثنوی را جهت آن نگفتم که آن را حمایل کنند، بل تا زیر پا نهند و بالای آسمان روند که مثنوی معراج حقایق است نه آنکه نردبان را بر دوش بگیرند و شهر به شهر بگردند.» بنابراین، عرفان مولانا صرفاً عرفان تفسیر نیست بلکه عرفان تغییر است.

بر این اساس، اثرگذاری این دسته از پژوهشها تنها زمانی محقق میگردد که به گفتمانی جهانشمول تبدیل شود که همگان را مخاطب قرار میدهد و بدین ترتیب تلاش کند تا در برابر تجاوزات متجاوز بایستد. ملاحضه میگردد تا سال آبی ۸۰-۷۹ در اکثر ایستگاههای حوضه آبریز دریاچه ارومیه مقدار نزولات جوی بطور فاحشی نسبت به میانگین درازمدت کاهش داشته بطوریکه میزان تغییرات کاهش در بعضی از ایستگاههای بارانسنجی از سال آبی ۷۸-۷۷ لغایت ۸۰-۷۹ تا ۷۹درصد و در سال آبی ۸۱-۸۰ در بعضی از ایستگاههای مبنا تا ۱۴ درصد کاهش داریم، از سال آبی ۸۲-۸۱ لغایت ۸۳-۸۲ علیرغم افزایش بارندگی در حوضه، در برخی از ایستگاههای مبنا تا ۳۶ درصد کاهش را شاهد هستیم.

از این رو قصیده ای میسراید و هنگامی که امیر سامانی صبوحی کرده بود، چنگ نواخته و آن تصنیف را با آواز میخواند؛ و امیر چنان تحت تأثیر قرار میگیرد که بدون آنکه کفش را در پایش کند سوار بر اسب میشود و مستقیم به سوی بخارا میتازد؛ و نقل است که کفشهایش را تا دو فرسنگ دنبال او میبردند؛ و رودکی پنجاه هزار درم از لشکریان میگیرد. با آنکه آثار مولوی برای عموم جهانیان است ولی پارسیزبانان بهرهٔ خود را از او بیشتر میدانند، چرا که حدود شصت تا هفتاد هزار بیت او فارسی است و خطبهها و نامهها و تقریرات (تعالیم او به شاگردانش که آن را ثبت کردند و به فارسی غیرادبی و روزانه است) او نیز به فارسی میباشد؛ و تنها حدود هزار بیت عربی و کمتر از پنجاه بیت به زبانهای یونانی/ترکی (اغلب بهطور ملمع در شعر فارسی) شعر دارد.

در این منطقه (حدفاصل انتهای خیابان ولنجک تا ایستگاه اول تلهکابین توچال) امکانات رفاهی و تفریحی متعددی وجود دارند که در میان آنها میتوان به تلهسیژ، مجموعه تلهکابین و اسکی، سورتمه توچال (طولانیترین سورتمه ایران)، مجموعه اتاق فرار گروه اسکیپ کیوب، زیپ لاین، فودکورت، کافه و رستوران، آکادمی تنیس، سینما پنج بعدی و باشگاه بگ جامپ با ارائه خدماتی چون بانجی جامپینگ، پرش آزاد، دیوارههای سنگنوردی یا صخرهنوردی و ترامپولین اشاره کرد.

» مولانا با لحنی آکنده از خشم جواب داد: «محمد (ص) سر حلقهٔ انبیاست، بایزید بسطام را با او چه نسبت؟ این اشعار که برپایهٔ دم غنیمت شمری و خوشی و گذران زندگی و معاشقه استوار است شباهت زیادی با اشعار هوراس و آناکرئون و ابونواس دارد و در حقیقت تجدیدگر راهی ست که از اپیکور آغاز شده در ایران به رودکی رسیده و از همین راه به دست خیام و حافظ سپرده شدهاست.خمریات او بسیار شبیه به خمریات ابونواس است. پوشش مخاطی راست روده با کولون سیگموئیدی شباهت زیادی دارد، اما پوشش آن ضخیمتر از کولون سیگموئیدی است و رگهای خونی به خصوص در رکتوم تحتانی، آن را تغذیه میکنند.

شما با گرفتن عکسهایی خاص و متفاوت از خود با پس زمینهای که دریاچه ممرز را به تصویر میکشد. به نظر شما حق با کیست؟ دریاچه در خواب می تواند به شما هشدار دهد یا نشان دهد که باید در زندگی خود بیشتر مراقب باشید. دریاچه اشکها یا دریاچه ارواح شیطانی، مجموعهای از سه دریاچه کوچک، در آتشفشان خاموش «کلیموتو» در اندونزی واقع است. سه چیز بهشت در دنیا هست. کودکان مبتلا به بیماری کرون، در صورتی که رشد آن ها تحت تأثیر قرار گیرد، ممکن است به فرمول های مایع پرکالری نیاز داشته باشند.

تاریخ ورود دریاچه چورت به جاذبه های اصلی حدوداً به سال 1389 برمیگردد. درختان کمر شکسته، وجود مه و آب باتلاقی این دریاچه، فضای وهم آلود در این منطقه ایجاد کردهاند و به همین دلیل این جاذبه طبیعی را با نام یکی از اسرار آمیزترین نقاط دیدنی در شمال ایران میشناسند. شکوه طبیعت، آرامش دریاچه، شاید حتی حضور حیواناتی نادر و رها در حیات وحش، جایی که به آن تعلق دارند، تمام این عوامل میتوانند زیباترین تصاویر را رقم بزنند، در یک قاب بنشینند و حکایت ناب خود را تا سالها و سالها با زبان بسته نقل کنند. همانگونه که معلوم است، هیچ کور مادرزاد بدون عصا نمیتواند حرکت کند، یعنی آلت و یاور اساسی کوران از قدیمالایام تا امروز عصا است.

شمس قیس رازی در کتاب المعجم فی معاییر اشعار عجم خود رودکی را آفرینندهٔ رباعی دانسته و آغاز شاعری رودکی را از آنجا میداند که وی صدای شادی کودکی که در حال گردو بازی کردن بود را میشنود که از فرط شادی بابت هنر بازی خود زبان شاعری وی گشوده شده و با کلامی آهنگین میگوید: «غلتان غلتان همی رود تا بن گو». این قسمت از آثار مولانا در مطبعهٔ اختر (استانبول) به سال ۱۳۱۲ هجری قمری به طبع رسیده و متضمن ۱۶۵۹ رباعی یا ۳۳۱۸ بیت است که بعضی از آنها به شهادت قرائن از آن مولاناست و دربارهٔ قسمتی هم تردید قوی حاصل است و معلوم نیست که انتساب به وی درست باشد.

شمس تبریزی در حدود سال ۶۴۲ قمری به مولانا پیوست و چنان او را شیفته کرد، که درس و وعظ را کنار گذاشت و به شعر و ترانه و دف و سماع پرداخت و از آن زمان طبعش در شعر و شاعری شکوفا شد و به سرودن اشعار پرشور عرفانی پرداخت. روزی مولوی از راه بازار به خانه بازمیگشت که عابری ناشناس گستاخانه از او پرسید: «صراف عالم معنی، محمد برتر بود یا بایزید بسطامی؟

آب رودها را در پشت سد یا استخرهای بزرگ جمع می کنند و بعد آن را به تصفیه خانه می فرستند. این سخنان توسط پسر او، سلطان ولد، یا یکی دیگر از مریدان یادداشت شده و بدینصورت درآمدهاست. برخی مولویشناسان (ازجمله عبدالحسین زرینکوب) برآناند که در دوران مولوی، زبان مردم کوچه و بازار قونیه، زبان فارسی بودهاست.جلال الدین همایی در این رابطه به این بیت پسر مولانا (که پس از چند بیت عربی آن را سرود) اشاره میکند. جلالالدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی (۶ ربیعالاول ۶۰۴، بلخیا وخش- ۵ جمادیالثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه) (۱۵ مهر ۵۸۶ – ۴ دی ۶۵۲ هجری شمسی) از مشهورترین شاعران ایرانی پارسیگوی است.نام کامل وی «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلالالدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده میشدهاست.

رودکی با وجود تقدم نسبت به شاعران بزرگ ایران زمین از پرکارترینها نیز بهشمار میرود. در این دسته مفاخرات او بیشتر درصدد جلب توجه ممدوح و رقابت و منافست با دیگر شاعران است. گفت: اختلاف در ظرفیت است که محمد را گنجایش بیکران بود، هر چه از شراب معرفت در جام او میریختند همچنان خمار بود و جامی دیگر طلب میکرد. به گزارش «نماینده» محمد وحیدی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، ۲۷ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، با بیان اینکه مردم خراسان شمالی از اقوام مختلف و با گنجینه ای از فرهنگ ها و معرفت ها اعم از فارس، ترک، کرد و ترکمن با مشارکت ۶۴ درصدی رتبه دوم استان های کشور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی را داشتند که مایه مباهات است، گفت: گرچه این استان از نظر اقتصادی با بالاترین نرخ تورم و کمترین درآمد سرانه، مظلوم ترین استان کشور است و این مشارکت نیز به دلیل ولایت پذیری مردم است که بارها آن را اثبات کردند؛ حال نوبت دولتمردان است.

پل دوستی برای ارتباط دو سوی مرز آبی مشترک ایران و نخجوان که 125 کیلومتر است، ساخته شده است. در قرنهای بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفتهاست و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانستهاند. اما فرهنگ انجمن آرای ناصری نام او را ماج ثبت کردهاست. بیشتر آثار مولوی به زبان فارسی سروده شدهاست، اما در اشعارش بهندرت از ترکی، عربی و کاپادوسیهای یونانی نیز استفاده کردهاست. مجموعهٔ مواعظ و مجالس مولانا یعنی سخنانی است که به وجه اندرز و به طریق تذکیر بر سر منبر بیان کردهاست.

این کتاب مجموعهٔ تقریرات هفتاد و یک گانهٔ مولاناست که در طول سی سال در مجالس فراهم آمدهاست. اگر بخواهیم مجموعهٔ عظیم و پربار بیست و شش هزار بیتی مثنوی معنوی را کوتاه و خلاصه کنیم، به هجده بیتی میرسیم که سرآغاز دفتر اوّل مولاناست و به «نی نامه» شهرت یافتهاست. مثنوی معنوی حاصل پربارترین دوران عمر مولاناست. بر طبق برخی از آیات و احادیث، در دوران فترت، پیامبری به رسالت مبعوث نشده است.

در اینگونه خمریات و نیز در اوصاف طبیعت و زیباییهای جهان او بسیار موفق عمل نموده که این موفقیت را در تأثیر بر متاخرین میتوان جست. او در مدح بسیار میانهرو بوده و اثری از تملق و چاپلوسی در مدحیاتش نمیتوان یافت. اولین مدیحه در پارسی ظاهراً در سیستان به وسیلهٔ محمد سگزی و بسام کرد سروده شد؛ که در مدح یعقوب لیث بود. کلیله و دمنه در اصل کتابی است هندی که در دوره ساسانیان به دستور بزرگمهر و به وسیله برزویه طبیب به پارسی میانه ترجمه شد؛ و داستانیست رمزآمیز از زبان حیوانات. هماکنون تنها یک سندبادنامه دردست داریم که تهذیب کاتب سمرقندی میباشد و اصل آن نوشتهٔ ابوالفوارس قنازری ست.

نوسانات سطح دریای خزر به حدی است که بیش از یک قرن آنها توجه نه تنها دانشمندان را به خود جلب کرده اند. ساوه به سبب این که از قدیم الایام ملتقای محورهای نفوذی کشورمان بوده در دوره مغول نیز گذرگاه جهانگردان و سیاحان بیگانه شد مار کوپولوی و نیزی و بسیاری از رسولان مبلغان مذهبی، بازرگانان، و ایلچیان در گزارشها و نوشتههای خود از ساوه یاد کرده اند .

دیدگاهتان را بنویسید